Nowoczesne i fabrycznie nowe autobusy marki SOR wyjechały na ulice Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej. Jak podkreśla Urząd Miejski Wrocławia, to ich debiut nie tylko w stolicy Dolnego Śląska, ale i w Polsce.
U wrocławskich przewoźników trwa proces wymiany taboru.
MPK oczekuje już na 100 nowych Mercedesów, a kilka dni temu przewoźnik ponowił przetarg na
nowe autobusy elektryczne. Teraz czas na pojazdy firmy Kłosok. Pasażerowie mogą nimi już podróżować z centrum w północno-wschodnie rejony Wrocławia.
Komunikacja we Wrocławiu. SOR-y z gniazdkami USB i czujnikami dymu – Pojazdy [marki] SOR wyjechały właśnie na linie 121 i 131. Testujemy je, docelowo rozszerzymy w nich jeszcze pulę rozwiązań dla osób ze specjalnymi potrzebami – tłumaczyła Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Fot. Urząd Miejski Wrocławia | Wnętrze SOR-a NS18, który kursuje we Wrocławiu i aglomeracji
Wspomniane autobusy – jak wylicza wrocławski magistrat – są niskopodłogowe, klimatyzowane oraz z silnikami spełniającymi najwyższą normę emisji spalin (Euro 6D). Przy każdym siedzeniu zamontowane są gniazda USB: jest ich tyle, ile siedzeń pasażerskich. W autobusach są też czujniki dymu i system przyklęku, który pozwala na obniżenie autobusu po stronie drzwi tak, aby pasażerom łatwiej się wsiadało.
Wyznaczono w nich cztery miejsca na wózki dziecięce, trzy dla niepełnosprawnych i miejsce dla psa przewodnika. Zastosowano różne, także zupełnie nowe, rozwiązania dedykowane osobom z niepełnosprawnościami. Na przykład część miejsc wyróżniona jest kolorem żółtym.
– To te, do których łatwiej dotrzeć osobom z niepełnosprawnościami – są one dostępne z poziomu niskiej podłogi. Poręcze przy drzwiach mają inną strukturę od pozostałych – tak by łatwo mogły je rozpoznać osoby niewidome i niedowidzące. Autobusy mają trzy miejsca dedykowane osobom poruszającym się na wózkach. Wózek można przypiąć na nich z obu stron. Jest także dodatkowe miejsce dla osoby z psem asystującym – zaznaczył Dawid Barabasz, wicedyrektor Wydziału Transportu UMW. Usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami ma być jeszcze więcej.
Fot. Urząd Miasta Wrocławia | Oznakowane miejsce dla pasażera z psem przewodnikiem
Nowe autobusy miejskie wyposażone są także w liczne systemy wspomagające pracę kierowcy, np. system wykrywający osoby w martwym polu, system wykrywający zmęczenie kierowcy czy asystent hamowania.
Nowe autobusy jeżdżą z węzła przy pl. Grunwaldzkim na Psie PoleNowe autobusy czeskiej marki SOR NS18 obsługują linie jeżdżące na Psie Pole: 121 (Kiełczowska – Reja) i 131 (Litewska – Reja). Docelowo flota firmy Kłosok ma być złożona z 46 autobusów SOR: 16 przegubowych, 23 krótkich, 7 krótkich elektrycznych. Obecnie operator z tej puli posiada już 16 przegubowych pojazdów, na liniach jeździ już 10. Oznacza to, że wszystkie autobusy obsługujące wspomniane wyżej linie są nowe.
Urząd Miejski Wrocławia informuje, że na linie miejskie i aglomeracyjne obsługiwane przez operatorów innych niż MPK wyjedzie niemal 70 nowych autobusów – oprócz autobusów SOR – będą to jeszcze mercedesy. Ma to nastąpić po 2 sierpnia tego roku.